חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך יתכן שאשה תנהיג את כלל ישראל? – שו”ת הרב גוטליב שליט”א תשפ”ג

 

בס”ד

 

לכבוד הרב שלום

שאלה בקשר לדבורה הנביאה:

איך זה שאישה שופטת ומנהיגה את עם ישראל? האם אין בזה משום פגם?

 

………………..

 

 

________________________________________________________________

 

לכב’ …………

 

תשובה: הכל נקבע מלמעלה. באופן כללי אומרים לנו חז”ל: “כל כבודה בת מלך פנימה” – האישה לא צריכה להיות במצב או בסטטוס של יציאה החוצה. האישה צריכה להיות בביתה, צנועה, להקים את ביתה היא. עקרת הבית – העיקר של הבית. לחנך ולגדל את ילדיה, ולבנות בית שכולו תורה ויראה. באופן כללי, האישה לא צריכה להיות בחוץ. דינה, ביתו של יעקב אבינו, שנתפסה  על ידי חמור בן שכם ועונתה על ידו, אומר רש”י: למה כל זה קרה לה? כי היא היתה יצאנית, שכתוב: “ותצא דינה“.

מהצד המקורי של התורה: “כל כבודה בת מלך פנימה“. האישה איננה צריכה לצאת בראש כל חוצות. “בחכמה בנתה ביתה”. האישה צריכה להקים את ביתה בצניעות ובחכמה. זהו האידיאל של האישה.

מצד שני, יש סיטואציות שהקב”ה מוליך את עם ישראל דווקא על ידי אישה, כדוגמת דבורה  הנביאה, שהיתה אישה והיתה נביאה, כלומר, שהקב”ה התגלה אליה. גילוי האלוקות באותו הדור היה לאישה דווקא, ולא רק שהיתה נביאה, היא גם היתה שופטת, והיא זאת ששפטה והנהיגה את כל עם ישראל. אותו הדבר קרה גם אצל היוונים. מי שהכריע את המערכה שבין היהודים ליוונים היתה אישה ושמה יהודית. אישה בעלת יוזמה, שהכריעה את גורל המערכה במו ידיה. ויש עוד דוגמאות רבות: אסתר המלכה וכו’.

כלומר, הנורמה על פי התורה היא, שאשה צריכה להיות בבחינת “כל כבודה בת מלך פנימה“, אבל יש דוגמאות רבות שהקב”ה בחר דווקא בנשים. ואם הקב”ה בוחר באישה, דהיינו שמשפיע הארה אלוקית לאישה, שבזכותה נעשית נביאה, מנהיגה ושופטת, ודאי כך צריך להיות, ולא צריך להיות אחרת.

אולם, ודאי לא סתם הקב”ה בוחר באישה לתפקיד כזה, אלא אחר שזיככה את עצמה מזוהמת האהבה העצמית בעבודה למעלה מן הכוח האנושי.

ספציפית לגבי הדור שלנו, אני סבור שהאישה, בראש ובראשונה, צריכה להקים את ביתה ולחנך את ילדיה. זהו האידיאל הראשון של האישה. יחד עם זאת, זכותה וחובתה של האישה, לחנך ולקדם את עצמה גם בעניינים של עבודת ה’ ובעניינים פנימיים. חובתה של האישה לתקן את מידותיה, ומכאן חובתה להשתלם בפנימיות התורה העוסקת בתיקון המידות.

כל אדם, בין זכר בין נקבה, צריך לשאוף למצב העליון הזה של דבקות בה’, ולהגיע למצב של: “וְדִבֶּר הוי”ה אֶל משֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ”.

הרי לא רק אל משה דיבר הקב”ה, הוא גם דיבר עם דבורה הנביאה ועם חולדה הנביאה, והיו עוד נשים שמצוינות בתנ”ך וגם בש”ס, אשר היו משכמן ומעלה.

הבחירה היא בידי האישה כמו שביד הגבר.

 

בברכה אמג

slot qris