חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שו”ת בנושא הדרת נשים – תשפ”ג

 

בס”ד

 

 

שלום וברכה לרב

 

מאד נהניתי מהרצאה שהרב נתן ברדיו בעניין הדרת נשים, ובאמת הרגשתי כבוד רב לנשים ולמעמדן. ציינת את העובדה של פגיעה בנשים, אפילו ע”י אישים בכירים ממעמד ציבורי רם. כקרובה למערכת החינוך ובטיפול בנוער, אני מוצאת שאין דרך חד צדדית, ושתופעות אלו פוקדות את כל שכבות האוכלוסיה, ואת כל הזרמים בחברה, לרבות המגזר החרדי. אף שם הוזכר איש ממעמד רם שניצל לרעה את תלמידיו. מה שמצדיק ומוכיח, שנכון וטוב שילמדו את פנימיות התורה, בכדי לשנות ולהשתנות ולגבור על הרצון לקבל.

אני מאד אוהבת ומכבדת את כולם, ואין לי שום רצון לכפות ולשנות הנהגות של אחרים, בסביבה בה הם נמצאים, אלא שאין זה כך. הקבוצות הללו יוצאות להתגורר באזורים שונים, משנים וקובעים סדרים מטעמם, כמו ביבניאל, בבית שמש ועוד. האם אין זו כפייה?

ואיך אפשר לבוז ולירוק על ילדה בת שמונה? ודווקא דתיה ולבושה בצניעות. אלא שלטענתם, לא מספיק צנועה. אני חוששת מאוד שדווקא את האיש החילוני אין זה כלל מעניין. הוא היה רחוק, וכעת אולי ירחק עוד. אלא שיש חשש, שדווקא מעשים אלו, ייצרו פירוד ושנאה בחברה הדתית על זרמיה השונים. צר לי מאוד.

 

תודה וברכה  ….

 

 

לגב’ ……

 

גם אנשים חרדים הם בני אדם עם תאוות ויצרים חייתיים, ובאם אינם דבוקים באמת בבורא העולם עלולים להיכשל. לכן את צודקת – באמת פנימיות התורה יכולה להוות חסם כנגד יצרו הרע של האדם.

החרדים והדתיים, ברוך ה’, מתרבים מאד, ואני שמח על כך שמתרבים שומרי התורה והמצוות, ובוודאי שזכותם לגור בכל מקום שירצו. בגלל הנושא של מחירי הדירות הגבוה, הדתיים מחפשים לגור במקומות שונים, ובלבד שיהיו זולים, ואינם יכולים להישאר סגורים בגטאות. בבית שמש יש היום שכונות חרדיות שלימות, והראיה לכך היא שראש העיר הוא חרדי, שנבחר בבחירות דמוקרטיות. ולפי”ז נמצא שרוב תושבי העיר היום הם דתיים.

לדעתי, אורחות החיים צריכות להיקבע באופן דמוקרטי, ע”פ חוקים מוניציפליים, וזה גם ע”פ דעת התורה שקובעת “אחרי רבים להטות”. כלומר, בכל עיר יש מועצת העיר המורכבת ממפלגות שונות, וכפי שקובעים חוקים בכנסת ע”פ רוב, וכך נקבעות גם החלטות הממשלה, באותו אופן צריכים לחוקק חוקים מוניציפליים לפי צרכי החברה המתגוררת בעיר או בישוב. ההחלטות צריכות להיקבע ע”פ רוב. ובאם רוב החברה היא דתית או חרדית, ויש לה את המסורות והצרכים שלה, בוודאי שזכותה לחוקק חוקים לפי המסורת שלה.

הסברתי בהרצאתי את המעלות הרבות בעניין החוקים התורתיים המצדדים ריחוק בין גברים לנשים, ולכן חברה שמבינה את המעלות שעליהן דיברתי ורוצה בהן, בוודאי זכותה לחוקק חוקים שיאשררו את מסורת חייה.

בעיר שרוב תושביה אינם דתיים, ודאי לא יוכלו לחוקק חוקים כאלה, אלא אופי החיים יהיה אחר. וכל אחד יבחר היכן לגור, לפי האידאלים בהם הוא מאמין.

 

         *

אלימות מכל סוג שהיא, אפילו אלימות מילולית, פסולה לחלוטין. התורה מחנכת אפילו לשלילת אלימות מחשבתית, כמ”ש “לא תשנא את אחיך בלבבך”, אלא “דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום”. ואפילו בלב ליבה של שכונה חרדית, באם תעבור אישה בלבוש פרוץ, אסור לנהוג כלפיה בשום סוג של התרסה, אלא לכל היותר לנסות לפנות בעדינות ולבקש, ובאם תרצה תשמע, ובאם לא, אז לא.

צר לי מאד שיש אנשים שמתנהגים באלימות משני המחנות. אלימות מצד חרדים מן הסוג שציינת, בוודאי תרחיק חילוניים מן הדת, ומהווה חילול ה’. צריכה להיות הסברה והידברות ברוח טובה, תוך סימפטיה הדדית, וכל אחד יבחר את סגנון חייו.

 

        *

לפי תורת הקבלה, באם יש תופעות שליליות בעם ישראל, אזי כל אחד צריך להאשים את עצמו, ולומר: אני אשם בדבר. ולהשתדל לתקן את עצמו. כי מכיוון שבכל אחד מאיתנו הרצון לקבל שולט, ומכיוון שאנו עדיין לא הגענו לאהבת הזולת, לכן מתרבות תופעות שליליות של אלימות ורדיפת הדת והדתיים.

וכל אחד צריך להתפלל להשי”ת, שיעזור לו להתנתק משנאת ישראל ולבוא לאהבת ישראל.

 

בכבוד רב אמג

slot qris