חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שימוש בסמים לצורך רוחניות וטיפולי נפש עפ”י החסידות

בסד

 

שימוש בסמים לצורך רוחניות

הקב”ה נתן לאנושות צמחי מרפא פסיכדליים, משני תודעה, שעל ידם האדם יכול לחוות חוויות רוחניות של אלקים, של שמחה או עצבות, של אחדות, וכו’. חוויות אלו הן אקוטיות ביותר, וסוחפות את תודעת האדם, לעיתים למחוזות רחוקים ביותר של תודעה מוארת.

ענין זה בא כתוצאה מכך שהאדם מחפש משמעות לחייו, כי הוא מרגיש ריקנות גדולה מאד, וע”י הצמחים הנ”ל ודרכי תורות המזרח, לומד טכניקות שונות שמביאות אותו להתרגשות ולחוויות.

חווית העצבות והיאוש היא ענין אלוקי, כי זוהי חוויה של הכרת הרע שבאדם במלוא עוצמתו.

חוויה של אושר ושמחה וטוב ואהבה. יש חוויה מצטרפת של אחדות עם כל בני האדם ועם כל היקום.

א”כ נשאלת השאלה: למה האדם צריך את כללות התורה והמצוות בכדי להגיע לחוויות רוחניות, אם הקב”ה נתן צמחים כאלו, משני תודעה? בשביל מה האדם צריך את התו”מ, אם יש את תורות המזרח, שעל ידן האדם קונה טכניקות שונות להשקטה, ריכוז, ואושר? הרי סוכ”ס, כללות התורה והמצוות ניתנו לנו, כדי להגיע לדביקות באור האלוקי, ואם אפשר להגיע לדביקות ללא התורה והמצוות, מה הטעם להתעקש דווקא על זה?

תשובה: מטרת היותנו כאן, היא להגיע לדביקות בבורא. הדביקות אפשרית ע”י ביטול האגו והרצון לקבל ופיתוח הרצון להשפיע. ככל שהאדם קונה יותר מדרגות בב’ אלו, ירגיש את הכוח האלוקי האין סופי המחיה את הכל, ויחווה חוויות נפלאות מדהימות ועוצמתיות.

באמת, המפתח לחוויות הללו נמצא בנשמה האלוקית שבנו, ששוכנת ברובד התת מודע, ויכולה להתגלות ע”י קיום מצוות התורה ולימודה, אשר מפתחות בנו אהבת אלקים ואדם.

השימוש בסמים הוא כמו להיכנס לארמון המלך דרך דלת אחורית, ולנסות לגנוב את אוצרות האור שלו, בלי לשלם את מה שצריך לשלם. להתפרץ פנימה, לתוך הנשמה האלוקית, לתוך התת מודע, בלי לקנות כרטיס. וזה סוד כל עניני כישופים ולהטוטים וקסמים וסיטרא אחרא, שמנסים לגנוב את המלך בלי לשלם את המחיר הנדרש.

כמובן, שדבר זה הוא שלילי ביותר. כי המלך מעמיד תנאים, ואתה מנסה לעקוף אותו. הבעיה היא שהתנאים הם לטובת האדם, ולא לטובת המלך, ואם האדם עוקף אותם, הוא מקלקל לעצמו, ולא למלך.

כי כאשר האדם לוקח את החומרים הללו, הוא מגיע בצורה מלאכותית לתודעה של אהבה, אבל זו אינה באה ע”י עבודה ויגיעה עצומים הנבנים והולכים במשך השנים, אלא אינסטנט מלאכותי, שאינו אמיתי, נותן חוויה רגעית אשר מתפוגגת תוך כמה שעות, ואז האדם נשאר מרוקן יותר ממה שהיה.

משא”כ, כאשר משתמשים בתורה ובמצוות, שהם הגורמים שניתנו מאת בורא העולם בכדי לשנות את התודעה, ושינוי התודעה נרכש ע”י עבודה ויגיעה ועמל שלמעלה מהכוח האנושי, אז שינוי התודעה אינו בא בפעם אחת בצורה מלאכותית, אלא בא לאט לאט, בצורה יציבה, ונשאר גם לנצח באישיות האדם.

מה שבא בקלות – מסתלק בקלות.

 

מחלות נפש

מחלות נפש הן דרגות שונות של דמיונות וניתוק מן המציאות. הרצון לקבל סובל במציאות עצמה, לכן יוצר לעצמו פלטפורמות שונות של ניתוק מן המציאות.

א”כ, לכאורה, אדם צריך ליצור לעצמו פלטפורמת חיים מאושרת, שבה לא יהיה צורך לרצון לקבל שלו להתנתק מן החיים. פלטפורמת חיים מאושרת תלויה רק בדבר אחד – אמונה בבורא עולם והתקשרות איתו.

 

טיפולי נפש ע”פ החסידות

ההבדל בין שיטת בעל הסולם לכל שאר השיטות, היוא שכל השאר הםן עמ”נ לקבל, כלומר, לצורך האהבה העצמית של האדם, ולפיכך משתמשים ברוחניות ובבורא, עמ”נ להבריא את האדם למען עצמו, ובעצם זה מנתק מן הבורא. אבל שיטת בעל הסולם היא, שכל המחלות באות מן האהבה העצמית, וכל הבריאות באה מן הדביקות בבורא, ולפיכך צריך דרך הפוכה, לנתק את האדם מן האהבה העצמית, ולתקן בו: אהבת הזולת ורצון להשפיע.

לדוגמא, אדם רגזן וכעסן – שיטות אחרות משתמשות באבחון: מדוע אתה מתרגז? סברת כך וכך, אולם תבדוק את הסברה, יתכן שאינה נכונה, הכל בא מאבחון לא נכון של המחשבה שלך. ואם הרוגז סובב על אדם אחר – והוי דן את כל האדם לכף זכות. תשתמש באמונה שהבורא עושה הכל לטובה. כל זה עמ”נ להיטיב את חיי האדם עצמו לצורך עצמו.

אולם לפי בעל הסולם, הכל נובע מן הרצון לקבל של האדם, שרוצה לקבל ואינו מקבל, אבל אם יתקן את עצמו באמונה וברצון להשפיע אמיתיים – לא יתרגז על דבר ויהיה שמח בחלקו. א”כ הרפואה האמיתית היא שאדם יתקן את עצמו בהשפעה אמיתית, שיחיה למען הזולת ולא למען עצמו. את זה האדם צריך לדעת, שכל האסון שלו הוא שחי למען עצמו, א”כ, אם ישתמש ביסודות החסידות והאמונה למען עצמו, הריהו מתנתק מן הבורא ומנשמתו, ולא ישיג ריפוי אמיתי. יתכן שישיג איזו הקלה, אבל אין זו הקלה אמיתית פנימית, כי אם מכניזם חיצוני.

סיכום: טיפולי נפש שונים ע”פ החסידות, הם לקיחת מוטיבים וערכים של עולם החסידות, ושימוש בהם לצורך תועלת האדם עצמו, משא”כ, שיטת בעה”ס היא שכל ההליכה היא לכוון של רצון להשפיע לאלקים ואדם, הפך מתועלת האדם עצמו.

slot qris