חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רב מצליחן ורב חלש – תשפ”ג

(מאמר זה נכתב גם לגברים וגם לנשים, רבנים רבניות, מטפלים מטפלות, מורים מורות).

 

בסד

 

הגדרות של מצליחן או לוזר היום נמדדות ע”פ כמויות, כמויות של אנשים שבאים אליך, כמויות של עוקבים, של לייקים וכו’.

ההבדל בין מצליחן ללוזר נתון כמובן להחלטתו של הקב”ה. אבל מן הצד האנושי, יש נקודות שונות, אחת מן הנקודות היא הבטחון העצמי.

בזמן שאדם משדר בטחון עצמי הוא קונה את לב הלקוח. למשל: מטפל רגשי, יועץ נישואין, יועץ תזונה, רופא וכו’. כאשר הלקוח יושב לפניו, והיועץ משדר בטחון עצמי מופגן, הוא יודע מה שמדבר, הוא בעל ניסיון רב של עשרות שנים, הוא משדר שיש בידו פתרונות ברורים לחלוטין, והוא כבר ראה מקרים כאלו לאלפים, הוא גם משדר ללקוח, שאין ללקוח שום מושג במה שקורה איתו, אבל הוא היועץ יכול לסדר לו את הענינים מא’ עד ת’, כל הדברים הללו שובים את לב הלקוח. כי זה מה שבני אדם מחפשים, אדם חזק שיקח את הענינים תחת השגחתו, ויוציא אותם מן הבעיה שבה הם נמצאים. יתכן שאם הלקוח יבדוק, ימצא שחיי הנישואין של יועץ הנישואין עצמם, אינם כה סוגים בשושנים, וא”כ היכן כל חכמתו? אלא שאף אחד לא בודק דברים כאלו, אלא הלקוח מוזן מן ההצגה שמציג לו היועץ, ובזה קונה אותו. כמובן, כל יועץ יודע, שמתחילה צריך לברר מיהו הלקוח, לאיזה סוג משתייך, בכדי לדעת איך לדבר אליו, ואיך לקנות אותו.

כל זה נכון לגבי כל המטפלים למיניהם, וגם לגבי רבנים ורבניות, רב שמשדר בטחון עצמי, קונה לו מאמינים רבים, כי זה מה שאנשים רוצים. למשל, רב שמדבר בסגנון של – בחודשים הקרובים אתן לכם להרגיש את אור הנשמה של התורה, אפרוש בפניכם את כל הסעיפים של עבודת הנפש, בצורה ברורה תמציתית ומסודרת, שתעשה לכם סדר בחיים, אתן לכם את היסודות של חכמת הקבלה, שיקנו לכם יכולות אדירות ותעצומות נפש, להתמודד עם הזוגיות שלכם, ועם בעיית הזהות העצמית שלכם, גם תקנה לכם בטחון עצמי גדול, וכו’ וכו’. אנחנו נפרוש ג’ קורסים למשך השנה, ובקורסים הללו אתם תיבנו, לא תכירו את עצמכם בסופה של השנה, תוכלו לטעום מטעם אור היחידה. כמובן שאינני מקבל כל אחד לקורסים, אלא רק את המיוחדים ביותר.

כאשר רב מדבר בצורה כזו, הוא קונה את לב האנשים, כי זה מה שהאנשים רוצים – אדם שמשדר: אני כבר הגעתי לתיקון המירבי, הגעתי לאור, לי כבר הכל ברור לחלוטין, וממילא אני בקלות יכול לסדר בפניכם את החכמה, ואת העצות הנחוצות, עמ”נ שתגיעו בצורה מסודרת ליעדכם. אתן לכם מן האור, שכבר מאיר אצלי. אתן לכם תעצומות נפש, מתוך מחסני הנפש שלי, אתן לכם בהירות מן ההגות הקבלית ששלח לי אדון העולם.

כמובן, שאדם זה הוא הזוי לחלוטין, השאלה אם הוא הזוי ויודע זאת, ורק מרמה אחרים, או שהוא הזוי ואינו יודע זאת, ומאמין שהוא באמת מאד גדול ומואר. ובדרך כלל האפשרות השניה נכונה, ואז הסכנה גדולה שבעתיים. כי זה אומר שאינו חי באמת, אלא בסוג של אוטיזם מסוים. ואם אנשים נסחפים אחר השקר הזה, זה אומר שבשלב מסוים השקר יתפוצץ להם בפנים, ויגרום לנזקים רבים.

מיהו רב אמיתי?

אדם שהולך בדרך האמת שגילה רבינו בעה”ס, יודע שאין לו כלום, וגם אם זכה למשהו לא יחשוף זאת בשום אופן. הלא לזכות אפילו לנפש דעשיה זוהי עבודה ומסירות נפש עצומה, שלמעלה מן הכח האנושי, האם אפשר לסחור באורות העליונים כאילו היו קופסאות שימורים?

אדם כזה הוא ההפך מן המצליחן, הוא מראה את חולשותיו, הוא מראה את נפילותיו, הוא מראה את זמני המשבר, את הנפילות, את זמני המוות והיאוש, זמני כפירה, חרדות, חוסר אמונה ועצבות. אדם כזה בקי בהתרסקות, ואינו משחק משחקים נפוחים של בעל השגה אלוקית… אלא מתוך עמלו הרב, הוא מקרין לאחרים את האלוקות שמאירה לו, ואינו משחק שהוא כאילו כבר מתוקן, ומה שנשאר לו הוא רק להאציל לאחרים מרוב השגותיו.

למשל מורי ורבי זצ”ל, בנו בכורו של קודש הקודשים בעל הסולם זי”ע, שהיה קרוב אליו ביותר, ולא זזה ידו מתוך ידו, מעולם לא התבטא בביטוי כזה, אתן לכם, אפרוש בפניכם, אגלה לכם, הוא התנהג בשיא הפשטות, שידר לכולם שהוא עצמו נמצא באמצע מלחמת היצר, באמצע מלחמת האמונה, באמצע התאמצות לעסוק בתורה, ומי שרוצה להצטרף למלחמתו – בבקשה. מעולם לא התבטא שהוא מסוגל לתת לנו מן האורות העליונים, ובחג פלוני מאיר אור האלוקות בדרגת נשמה, ובשבת בדרגת חיה, וכולנו נשאב מן האורות הללו. להפך – איננו ראוים לקבל מן האורות הללו, איננו ראוים להרגישם, אנו נמצאים עדיין במצב של תינוקות אשר זקוקים לטיפול בראשיתי, אנו נמצאים במצב של שליטת האהבה העצמית, וצריכים לשמוח בחלקינו בכל נקודה רוחנית קטנה.

צריכים להזהר מרבנים עם בטחון עצמי מופרז, שהוא למעשה מדומיין לחלוטין. רבני אמת משדרים בטחון בדבר אחד – שאין בטחון בשום דבר, אל תאמין בעצמך עד יום מותך. הלא חצי מספר תהילים דוד המלך צועק צעקות של חוסר בטחון, על אחיזת הקליפות בו, על כוחות הרשע המתגברים, על האויבים הצוחקים למפלתו וכו’, האם הוא יותר קטן מאותם רבני הבטחון העצמי? ודאי שלא, הלא הוא מלך המשיח, אלא שהאמת מתבטאת באופן כזה, כי “עיר פרא אדם יולד”, וכל ימיו מכאובים ומצוקות מתוך מאבק עצום עם הרע, וזה מה שרב אמיתי צריך לשדר. ולא לשדר לאנשים הבטחות שאין להם שום כיסוי.

יש אינפלציה של תארים הזויים ללא קשר למציאות, אור החיה, אור היחידה, מתבטאים על רבנים מסוימים כאילו הגיעו לאור החיה או לאור היחידה, הגיעו לעולם האצילות וכדומה, כל ההגדרות הללו מצוצות מן האצבע, ומורות שאין לאנשים שום מושג בתארים הללו, ולכן ממהרים לחלק כל מיני תארים הזויים לחלוטין.

זהירות – היהדות אינה כה פשוטה, וא”א כ”כ מהר להגיע, אפילו לנפש דעשיה, ולא כש”כ ליותר מזה. בכדי להגיע לנפש דעשיה, כבר נדרש מן האדם להיות מנותק לחלוטין מן התענוגים הגשמיים, האם אתם כאלו? האם הרבנים והרבניות שלכם כאלו?

רב / רבנית, צריך שיהיה לו קשר למקורות אותנטיים, גם שיהיה דבוק בכתבים, ולא ידקלם פרקי הגות בעל פה מתוך התזות שלו עצמו. כי זוהי שרשרת הזהב של היהדות, משה קיבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, והזקנים לנביאים וכו’. וכל דור מקבל מן הדור שלפניו, ואינו בודה דברים מלבו. וכל דור דבוק בכתבים של אלו שלפניו, כי כתבי קודש הם, ומלמד מתוך אותם הכתבים, ולא מתוך הרהורי לבו, ולא מתוך כל מיני חויות כאלו ואחרות שעברו עליו. לא יתכן שאדם יוריד תורה לעם ישראל מתוך המצאות של תודעתו, אלא הכל צריך להיות קשור לגמרי בקשר עמוק ומדויק והדוק לדורות קודמים.

סוגים של רבנים ורבניות מזויפים – א) מתהדרים בפנימיות, כביכול אנשים פנימיים, אבל אינם שומרים הלכה. וידוע שזאת התורה לא תהא מוחלפת, אדם שאינו מדקדק בקלה כחמורה, ברור שכל רוחניותו היא מן הקליפות. ב) אך באותה מידה, גם לצד השני, אנשים שמדקדקים בהלכה, אבל אינם יודעים מהי יראה, אהבה, ענווה, רודפי כסף וכבוד, ואין להם כלים כלל לזה.

ענין נוסף – כסף. מורי ורבי זצ”ל רבי ברוך שלום, מעולם לא לקח שקל אחד עבור שיעור תורה. במשך עשרות שנים, מסר שיעורים 24/7, ולימד יותר מעשר שעות ביום, לא עלה על דעתו לקחת כסף עבור שיעור תורה, הכל עמ”נ להשפיע. לקחת כסף עבור שיעור תורה זהו ממש חילול הקודש, מדברים להשפיע להשפיע, ועוסקים בקבלה נטו, וזו חכמת הקבלה, לדעת איך לדבר על השפעה, ולקבל בלי סוף. רבנים ומורים ומורות שלוקחים כסף על כל שיעור, ועל כל התיעצות, וכל קורס שהם נותנים, בין פרונטאלי, ובין בזום, הכל כסף, ולא מעט כסף, אלא הון תועפות. זה ממש נורא ואיום, זו בדיחה.

רבינו בעל הסולם הגדיר בצורה מוחלטת: תורה עבור כסף אינה תורה. לכן היה בצורה נחרצת נגד כל הרעיון של כוללים, אלא סבר שאדם צריך לצאת לעבודה, ואז ללמוד וללמד תורה בשעות הפנאי, ללא שום כספים, אז יש תועלת נשמתית. אבל ללמד תורה עבור כסף, אין מזה שום תועלת נשמתית. ואם המלמד דבוק בכסף, מה יקבל התלמיד? חומר יבש ללא נשמה.

יש אנשים שנושמים כסף, כל היום כולו לוקחים כסף, על כל פעולה והדרכה שנותנים. אולם האידיאל של רבינו הקדוש הוא ההפך הגמור – שכולם יעבדו וילמדו וידריכו ללא כסף, ואם כולם יעשו כך, נחיה בגן עדן עלי אדמות. וגם אם כרגע זה לא מתאפשר, אבל להתפרנס מתורה זה שלילי, אלא להתפרנס מדברי חול, ובשעות הפנאי ללמד וללמוד.

כמובן, אם תלמידים רוצים לתמוך כספית ברבם, זה תקין, אבל לסדר כל שיעור וכל סידרת לימודים לכנות קורס, והכל פר תשלום מסוים, זה זלזול בתורה הקדושה, שנסחרת בכסף כמו עגבניות.

סיכום: ההבדל בין מצליחן למפסידן: מצליחן – מציג מצגת שוא של יכולות עצומות, מפסידן – מציג מצגת אמת, שאין לו שום יכולות. לכן המון העם רץ להדבק בשקר, כי מה יקבלו מן האמת?

slot qris