חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחאת החיג’אב – תשרי תשפ”ג

 

באיראן מתפתחת מחאה המונית כנגד המשטר האיסלמי המדכא, המכריח את הנשים לעטות כיסוי ראש, ועוד הנהגות צניעות שונות.

כל דבר שבא ע”י כפיה ואלימות לא יצלח, ולא יחזיק מעמד. הנפש האנושית מתקוממת נגד כל אלמנט כפייתי. כך גם בחברה שלנו, במיוחד הנפשות הצעירות אינן יכולות לסבול שום אלמנט כפייתי.

וכבר גורסת חכמת הקבלה “אין כפיה ברוחניות” – רוחניות וכפיה סותרות זו לזו, ולכן כל נושא הצניעות צריך לבוא באהבה ושמחה.

הגם שהעיקרון של צניעות האשה הוא נכון, והוא בראש ובראשונה טוב בשבילה, אבל הרצון לקבל הנאה ותענוג אוהב להרגיש חופשי בבחירותיו, הוא אוהב להבין מה טוב ומה רע, ולהחליט בעצמו. הוא מורד בכל ניסיון להשתלט עליו.

כך גם במערכת החינוך הדתית והחרדית, מכיון שההסברים שיש לראשיה הם חלשים מאד, היות שאינם מצוים בחכמת הקבלה, ממילא אצל הרבה בנות נתפס נושא הצניעות כאלימות לשמה, פשוט יומם ולילה מדברים עם הבנות על עובי הגרביים, ושאר נושאי צניעות, וזה ממש מאוס עליהן לחלוטין, כי הכל מורגש כפייתי ממש כמו באירן. נערות רבות אינן מסוגלות כבר לשמוע את המילה צניעות, מחמת רוב הלחץ והטרור.

לו היו ראשי המערכת מצויים בלימודי תורת הנפש, היו יודעים להסביר נושא זה בצורה מאירה מאד, שקודם כל קשורה לנפש האדם, ולתיקון הנפש, ורק אח”כ מדברים על עובי הגרביים, וזה הרבה יותר מדבר ללב. וכשהלב נפתח, ומרגיש חמימות, ומרגיש חשיבות ואהבה, אז כל השאר הרבה יותר קל.

ומהו ההסבר בקצרה – האשה היא מרכבה לשכינה הקדושה, והשכינה נושאת בתוכה את אור השי”ת, המכונה יופי, כמ”ש “מלך ביופיו תחזינה עיננו”. והנה האור הזה צריך להיות מכוסה ונסתר מפני כוחות הטומאה והס”א, שרוצים להזין עיניהם ביופי המיוחד הזה, ולכן האשה צריכה להיות צנועה, בכדי לא לתת אחיזה, ביופי הנפלא שלה, לכוחות מושחתים. וכן הגברים מצווים שלא להסתכל, כמ”ש “ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם”, זו גם הסיבה שמכסים את העיניים בקריאת שמע, וכן מה שאסור להסתכל בברכת כהנים, על הכהנים המברכים את העם.

א”כ שורש הצניעות הוא גבוה ועצום ומכבד, ודבר כזה כבר אפשר להכיל.

slot qris