חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הרצונות הם בנפש האדם ולא בגוף – תשפ”ג

בסד

הרצונות הם בנפש האדם, ולא בגוף 

הגוף עצמו הוא קומפלקס של צינורות, עצבים, סיבים, ואברים. אין בו שום רצונות אנושיים. הרצונות שייכים לנפש האדם, שהיא ישות רוחנית לגמרי, אשר מפעילה את המח ושאר האברים, עד לפרטי פרטים.

האדם נולד עם רצונות מסוימים שנמשכים לו באופן תורשתי, והולכים ומתפתחים במשך התנהלותו בעולם הזה, ע”י כל האירועים שמתרחשים אצלו, ובסביבתו. האירועים והחברה עשוים להשפיע על תכונות הנפש, אם מתרחשים באופן קיצוני ואקוטי.

הרצונות כוללים תכנים גשמיים, תכנים נפשיים, ותכנים רוחניים. ומכונים בהתאמה נפש בהמית, נפש חיונית, ונפש אלוקית. אם חותכים את הרצונות באופן של לקבל או להשפיע, הם מכונים בשם נפש הרעה או נפש הטובה, מה שמכונה ע”י הסינים בשם יין ויאנג.

שורש נשמת האדם הפרטי, כלומר הצד האלוקי שבו ותכונותיו האינדיוידואליות, נלקח ממצב מסוים בעולמות הרוחניים, המכונה שורש נשמת האדם, והוא תלוי בתיקונים שצריך לעשותם האדם. לפי התיקונים שצריך לעשותם, כך מתלבשת הנשמה בגוף מסוים, שבהתחברם, מסוגלים לממש את התיקונים הנדרשים. שורש נשמת האדם גם תלוי בתכונות ההורים, ובהתנהגותם בעת הזיווג.

כפי שאין מקום והגבלה לאלקים, כך אין מקום והגבלה לנפש האדם, שהיא רוחנית וכוללת את כל סוגי הרצונות הנ”ל. ולפיכך, הגם שהיא, כביכול, נמצאת בתוך הגוף, מ”מ אינה מוגבלת לחלוטין, ויכולה אצל אנשים מזוככים, לצאת ולחזור, כפי רצונה.

הסינים מכנים את נפש האדם צ’י, כלומר כח אנרגית החיים. האנרגיה הזו מתחלקת לכל הכוחות שהזכרנו, גם גופניים, גם נפשיים, וגם רוחניים. הסינים סוברים שיש 14 מרידיאנים, כלומר צינורות, שבהם זורם הצ’י. הגדרה זו היא הגדרה גופנית לחלוטין. כך שאברים שונים קשורים ע”י המרידיאנים לאברים אחרים רחוקים. זרימת האנרגיה אחראית גם על חשיבה, וגם על רגשות. וזה ברור, שהמצב של האנרגיה באברים הגשמיים, ובכללות הגוף, קשורה למצב החשיבה ולרגשות.

צ’אקרה–7 מרכזי אנרגיה בגוף האדם, כאשר כל מרכז אחראי על סוגי תפקודים שונים. ענין זה נמשך מז’ הספירות חג”ת נהי”ם (הינדואיזם).

 

ניו אייג’

האמונות הבאות שכיחות בקרב אנשי “העידן החדש”:

  1. בפרסומים של רבות מתנועות “העידן החדש” נעשה שימוש במונח “אנרגיה” או במונחים פיזיקליים אחרים, הגם שאין קשר בין המשמעות הפיזיקלית של מונחים אלה למשמעות שמיוחסת להם. לדוגמה, לעיתים קרובות נטען כי כל האנושות, כל החיים, כל דבר, מקושר רוחנית באותה “אנרגיה”. חלק טוענים כי אלוהיםהוא ה”אנרגיה” הזו.

האנרגיה היא הרצון להיטיב לנבראיו של אין סוף ברוך הוא, השי”ת, הרצון להיטיב לנבראיו בורא את כל המציאויות הכלליות והפרטיות, מהות הנבראים היא חסרון ורצון לקבל, וזה מפעיל את כל המחשבות וההרגשות, הפיזיות הנפשיות והרוחניות. אנרגיה זו מצויה בכל, בדומם בצומח בחי ובמדבר. היא מפעילה את לחץ הדם הפרטי שלי, וגם את הלחץ הכללי של כלל העם.

  1. קיימות בעולם ישויות רוחניות נסתרות שמדריכות אותנו, אם רק נסכים לקבל את הדרכתן.

למעשה האנרגיה היא אחידה לגמרי, והיא רק מציאותו יתברך, אלא שהוא מזרים את הרצונות והמחשבות והרגשות דרך מעטפות ולבושים שונים, כגון דרך נשמות שונות של אנשים שנפטרו, נשמות צדיקים, נשמות מלאכים, שרפים, ואופנים. כל אלו הן נטיות בפנימיות האדם, שדרכן מתגלה הקב”ה.

  1. באנושי יש עומקים, שבהם הוא יכול לשלוט על המציאות.

זאת ע”י רצונות חזקים, כי הרצונות הם הגורמים לגילוי האור. האור העליון הוא במצב המנוחה המוחלטת, ואין בו שום שינוי, אלא ע”י רצונות חזקים מצד האדם, הוא יכול לגרום לאור להתגלות בכלים שבמציאות ולפעול פעולות לא שגרתיות.

  1. אמונה בהשפעות רוחניות של האדם ועל האדם, כמו קארמה.

קארמה משמעותה גורל, אבל גורל נמשך ע”י שורש הנשמה של האדם, ולפי השורש הזה, הוא צריך להבחן ולעבור כל מיני נסיונות. ומעל הכל מלך אל חי וקיים, שהוא מעל כל הגורלות והמזלות, ומסוגל לבטלן באחת.

  1. לאדם יש מטרה בעולם הזה, ושיעור שעליו ללמוד. שיעור פופולרי בתפיסת העידן החדש הוא אהבה.

העתקה מן הקדושה, ברור שיש לאדם משימה שעליו לעמוד בה, והיא יציאה מן הרצון לקבל לרצון להשפיע, מאהבה עצמית לאהבת הזולת.

  1. מוות אינו סיום, אלא התחלה של חיים אחרים.

נכון, של חיי נשמה, עד שתתגלגל חזרה לגוף חדש.

  1. תחושות ואינטואיציההן מדריכות טובות בחיים, ועל האדם להקשיב להן.

לא נכון, בראש ובראשונה אדם צריך להקשיב לתורה ולמצוות. יתכן שאדם יחוש דברים, ויהיה זה מצד הרצון לקבל שלו, והתחושות אינן נכונות.

  1. יש קשר מיסטיבין כל הדתות, ואין לומר שיש רק דת אחת, או דוגמה אחת אינה חשובה או עדיפה על האחרת.

רבינו בעה”ס כתב, ששאר הדתות גנבו מוטיבים שונים חלקיים מן היהדות.

  1. המדע המודרני יכול גם הוא להשתלב במסגרת הניו-אייג’ית (במיוחד נפוץ השימוש בגילויים מתחום תורת הקוונטים(.

נכון, כי הרוחניות היא שורש הגשמיות.

 

סוד – היקום מציית למוח האדם.

שלושת השלבים של השימוש בסוד הם:

  1. בקשו–  עצמו את עיניכם והתמקדו בדבר שאותו אתם רוצים. תרגישו כאילו שהוא קיים כבר, שהוא חלק מחייכם. תאמו בין המחשבה להרגשה ובכך תצרו את הבקשה בראשכם ותשלחו אותה ליקום.

 דבר זה מפורסם ביהדות, והוא ענין תפילה לבורא עולם. אין כזה דבר יקום, כלומר ישות טבע ללא הגיון ושכל ורגש שתגיב לתפילתכם, אלא בורא היקום שיצר את השכל והרגש הוא אדון כל המציאויות הללו, והוא זה שיצר את מצבי החסרון ביקום, עמ”נ שייצרו חסרונות, ותפילות. והנה כתוב “כי אתה שומע תפילת כל פה עמך ישראל ברחמים”. וכתוב שהבורא נענה לכל תפילה שמבקשים ממנו, לפי הענין. ולכן ברור שכאשר האדם מתרכז במה שרוצה, ומבקש אותו מחשבתית ורגשית, הרי זו תפילה שמתקבלת אצל בורא העולם. ובורא העולם אינו נמצא בשמים, אלא הוא נמצא בכל נימי ועורקי האדם, הגשמיים והנפשיים, וממילא הוא עצמו שותף ביצור התפילה, וממילא בקבלתה. ככל שהבקשה תהיה בעוצמה גדולה יותר, יותר מעומק הלב, כך יאיר האור הממלא בעוצמה גדולה יותר.

  1. האמינו– לרגע אחד אל תפקפקו באמונתכם בסוד. תחיו כאילו הדבר אותו אתם רוצים הוא כבר שלכם. רגשות של פחד, כעס או עצב יכולים לשבור את אמונתכם ובכך למנוע את קיום הבקשה.

אכן אדם צריך לצייר לעצמו את נשוא אמונתו, שכבר קיבל אותו, כי אין שום מניעה מהשי”ת, למלאות את הכל. ובאמת כל הדברים הטובים כבר מזמן מולאו, אלא שאצל האדם עדיין חסר זמן והבשלה ותיקון בכדי לראות זאת.

  1. קבלו– בתוך זמן מסוים הדבר אותו ביקשתם יגיע אל חייכם. הוא לא יהיה בהכרח תואם (למרות שקרו מקרים רבים שכן) לבקשה ההתחלתית אך ללא ספק ישביע את רצונכם.

טוען שבין אם מאמינים בסוד או לא – הוא תמיד פועל בחיינו. אותו התהליך של הבקשה, אמונה והקבלה פועל בחיי כל אדם בכל רגע נתון גם מבחינה חיובית וגם מבחינה שלילית. היקום אינו מבדיל בין טוב או רע, הוא פשוט מציית למוח האדם. אם אדם מסתכל כל חודש על חובותיו וחושב על כמה שמצבו שלילי – הוא רק יביא על עצמו עוד ועוד מצבים מהסוג הזה.

כך כתוב: “מגורת רשע היא תבואנו”, כי הרצונות של האדם הם הכוחות של הבריאה שברא הבורא, “אשר ברא אלקים, לעשות”, ברא את כל התשתית הטבעית, ורוצה שאנחנו נעמול ונשנה לטוב ע”י רצונותינו, כי הרצון הוא הכח המניע של כל היקום. לכן עלינו להיזהר שלא יהיו רצונות שלילים, כי אז אנחנו ממשיכים אנרגיות שליליות על עצמינו.

slot qris