חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הפרדת הדת מהמדינה

אלול תשפ"ב

 

מלחמה מתחוללת על צביונה ודמותה של מדינת ישראל, האם תהיה דמותה חילונית או דתית?

המצב היום, שכל צד מנסה להשתלט על דמות המדינה, גם אם זה על חשבון הצד השני.

למשל: החילוניות מנסה להשתלט על הדתיות, ולהכניס לימודים חילוניים לבתי הספר של הדתיים, לקרר את לימודי הדת, להתאים אותם ל”נאורות” שלהם. טענה יש להם, אם הדתיים לא לומדים לימודים מדעיים, אח”כ הם נופלים כנטל על המדינה. מנגד הם מנסים לעקור לימודי דת ממוסדות הלימוד שלהם, ולהנחיל לימודי סדר עולמי חדש, להט”ב וכו’.

הדתיים מצידם מנסים להשתלט על מה שיותר שטחים לפי אמונתם, איסור תחבורה ציבורית בשבת גם לאנשים שאין להם שום דבר עם השבת, איסור מכירת חמץ בפסח גם לאנשים שלא מענין אותם מדברים כאלו. השתלטות על כל נושא של נישואין וגירושין וכו’. החילונים מבחינתם עושים ככל שניתן, עמ”נ לא לאפשר השתלטות על החיים שלהם, לפתוח את הכל בשבת, לאכול חמץ בפסח, ולאפשר חתונות וגירושין לא כפופים כלל לתורה, כי אין להם שום דבר עם התורה.

המצב הנוכחי הוא מצב של מלחמה, כאשר העם נקרא להכריע בקלפי, והדמוקרטיה לא בדיוק פותרת את המלחמות הללו, כי פחות או יותר ב’ הגושים הם שווים, פעם זה עולה, ופעם השני עולה. וכל אחד דואג לאינטרסים שלו. לכן, כאשר גוש הימין עולה, הם סוחבים הכל לכוון שליטת הדת והשתחררות מכבלי החילוניות, וכאשר גוש השמאל עולה, הם סוחבים הכל לכוון שליטת החילוניות והשתחררות מכבלי הדת. תמיד אחד מן הצדדים מרגיש מקופח ונגזל, שהשני ממש עושק אותו וחי על חשבונו, ומצפצף על כל התרבות שלו.

הפתרון של חכמת הקבלה הוא להפסיק את כל המלחמות הללו, ושכל אחד ינסה לתקן את עצמו, כי מרוב שכל אחד מנסה לתקן רק את המרחב הציבורי, קורה שאדם שוכח לתקן את עצמו. ומכיון שהעיקר הוא האדם עצמו, נמצא שהאדם פועל בצורה הזויה ובלתי אפשרית. כי לפי הזהר הקדוש תיקון המרחב הציבורי נעשה ע”י התיקון הפרטי, ואם אדם לא מתקן את עצמו, אלא רק את הבחוץ, זה בלתי אפשרי. דומה לאדם שחזר שחור מן המוסך, ומביט בראי ורואה את עצמו שחור, ולכן מקרצף את המראה עם חומרי ניקוי. כך דומים אנשי גוש הימין, במקום להבין שכל החילוניות נמצאת אצלנו בלב, בזה קשה להודות, הרבה יותר קל להאשים את מי שבחוץ ולתקוף אותו. אולם פעולה כזו לעולם לא תצלח, וב’ המחנות ממשיכים במלחמתם, עד שיהרס כל המרחב הציבורי מרוב אלימות ושנאה.

וכבר יסד רבינו החזון איש זי”ע דברים אלו, כאשר היתה בזמנו מלחמה בנושא מה יהיה יום המנוחה הציבורי במדינת ישראל, אמר החזון איש: כנראה שהשבת אצלנו, היהדות החרדית, היא מבוזה, לכן במרחב הציבורי היא מבוזה. עלינו לתקן את עצמינו. וכן כאשר היתה מלחמה בנושא גיוס בנות לצבא, או לשירות לאומי, אמר החזון איש: כנראה שנושא הצניעות אצלינו הוא מרושל, ולכן זה מתבטא שם באופן הזה. ולפיכך, אנו צריכים לתקן את עצמינו בענין הזה.

רואים אנו שאם אדם לא עמל לתקן את עצמו, אינו יכול לפעול כלום במרחב הציבורי. בדומה לאבא, שמזלזל בתפילה, מעיין בעלונים, מדבר עם חברים, ואח”כ צועק על ילדו, מדוע הוא לא מתפלל.

לכן ההצעה היא – להפסיק לכפות אחד את השני, כי אגרסיביות גוררת אגרסיביות נגדית, וכל אחד גם מומר להכעיס וגם מומר לתאבון, ואין סוף למלחמה זו. צריך לשחרר, שמי שרוצה שיאכל חמץ בפסח, ומי שרוצה להתחתן באופן חילוני, שיעשה מה שרוצה, וכל אחד יחיה איך שרוצה.

הציבור החרדי יתרכז בעריו ובשכונותיו ויחיה לפי רצונו, והציבור החילוני יתרכז בעריו ובשכונותיו ויחיה לפי תרבותו. ופשוט תהיה הפרדה כל אחד לפי המגזר שלו, ולא יהיה נסיון השתלטות במרחב הציבורי. יתכן שככל שתהיה פחות כפיה מצד לצד, יהיה יותר חיבור. דתי רוצה בית חולים צנוע, בלי חמץ בפסח, שילך לבית חולים במגזר הדתי. להט”ב רוצים לעשות מצעד גאוה, בבקשה, בשכונה שלהם. חרדי בשכונה שלו ישמור שבת, ושם לא יסעו מכוניות, חילוני במרחב שלו, רוצה לנסוע בשבת, א”כ שם תהיה תחבורה. אוטובוסים של חרדים, אוטובוסים של חילונים, פלוגות של חרדים, פלוגות של חילונים, וכו’ וכו’.

יבואו השואלים וישאלו: היתכן? הרי כל ישראל ערבים זל”ז? תשובה: אמנם אתה ערב בשביל חברך, אבל עשה זאת קודם ע”י תיקון עצמך, ולא ע”י כפיה שלו.

ומה יהיה על דמותה של מדינת ישראל, היא מדינת היהודים? תשובה: ממילא באופן כללי, אין כאן שליטה של היהדות, אלא שליטה של תרבות אחרת. עד שכל אחד ואחת מאיתנו לא יתקן את עצמו, ויהיה זכאי לשם יהודי, ממילא לא תהיה כאן מדינת יהודים.

שאלה: הרי הרוב במדינה זו הוא דתי ומסורתי, ורוצה בציביון דתי, א”כ למה לתת לרוב לסבול, בגלל מיעוט קולני? תשובה: בבחירות רואים שהגושים פחות או יותר אותו דבר. ואיך זה יתכן, הלא הריבוי במגזר הדתי חרדי הוא עצום, ואיך בכל השנים נשאר הכל אותו דבר? אלא הוא אשר אמרנו, עיקר מה שהקב”ה רוצה הוא תיקון עצמינו, רק כך תבוא הגאולה.

הדימיון, שאם לא אכנס למאבק באלימות על עקרונותי אז הצד השני ינצח, אין זה נכון. דווקא אם תאבק בעצמך, יתכן שהצד השני יפסיד בגדול.

אין משיח בן דוד בא, אלא או בדור שכולו צדיקים, היינו שכולם רוצים רק לתת לשני, או בדור שכולו רשעים, שכולם מרגישים את עצמם רשעים ורוצים לתקן את עצמם.

 

slot qris