חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התכתבות בין הרב גוטליב שליט”א לתלמיד

בס”ד תמוז סז

 

כבוד הרב א. מ. גוטליב שליט”א היקר,

ראשית הרשה נא לי לדרוש בשלומך ובשלום בני משפחתך היקרים.

אצלינו, ברוך השם, הכל טוב חוץ מהסתיו אביב חורף קיץ. קשה להגדיר את מזג האויר, כי רוב הזמן מעונן וגשום. מעט שמש, חם, קריר. בקיצור, יש צורך ללבוש גם פולובר. בעוד כשבועיים מתחילה חופשת הקיץ ואני מקווה שהילדים יוכלו ליהנות מקצת שמש וחום.

אני מתנצל שאני גוזל מזמנך היקר באימל זה, ועמך הסליחה. אך יש לי שאלה:

אתמול, במוצא”ש, היתה לנו שיחה מעניינת עם ידידת משפחה שיש לה ידע רחב בנושאי דת ותנ”ך. והיא העירה את תשומת ליבי לדבר שלא שמתי לב אליו וזה סיפור אברהם אבינו  ע”ש.

סיפורו של אברהם מתחיל בפניית הקב”ה: “לך לך מארצך”, כשאברהם אבינו בן שבעים ושבע שנים. (בראשית פרק י”ב).

חוץ מהמדרש, איננו יודעים דבר על ילדותו נעוריו וכדומה. האם יש סיבה לכך?

הלא אברהם אבינו אב כל העמים שבזכותו נגלה לנו  קיומו של הקב”ה.

אני מבין  שכל התורה היא סוד. בכל אופן, איך אפשר להסביר למה מתחיל הסיפור בגיל כה מופלג? חשבתי לעצמי על שבעים ושבע, שאולי השבע הן שבע הספירות?  ואיני יודע מה הן, או שבע המצוות שבין אדם לחבירו בעשרת הדברות… אינני יודע מה כיוון המחשבה הנכון, ואולי כיווני המחשבה שלי לא נכונים…

פשוט, מאוד מעניין שסיפורו של אברהם אבינו מתחיל פתאום ללא הקדמה  אלא רק בשושלת יוחסין. (סוף פרק י”א).

אינני מבקש תשובה מידית, אלא רק כשיהיה לך רגע פנאי להשיב לי

בברכת תודה

…………………

 

 

בס”ד

 

ל………………….. היקר שלום וברכה

 

שמחתי לקבל דרישת שלום ממך, ואני מאחל לך ולמשפחתך כל טוב.

אצלינו קיץ, והטמפטורה נעה בסביבות ה 30 מעלות, פעם למטה פעם למעלה. אבל השמחה היא גדולה מאד להיות בארץ הקודש, ארץ ישראל.

בקשר לשאלתך, התורה אינה ספר סיפורים, גם לא ספר הסטוריה. התורה היא מדריך לאדם בעבודת ה’, בתיקון עצמו. אין התורה מוצאת לנכון לכתוב לנו על עברו של אברהם אבינו, אלא פותחת מיד בעיקר: הנסיון הראשון שמנסה הקב”ה את אברהם: האם הוא מסוגל לעזוב את ארץ מולדתו, את התרבות שאליה הורגל, את האנשים שאותם הכיר, וללכת אל ארץ אחרת, ארץ שבה רוצה הקב”ה שיתישב ויתחיל את חייו מחדש.

זוהי פניה אלינו, שכל אחד מאיתנו צריך לעזוב את התרבות שאליה הורגל, את האנשים שהכיר, את הטבעים והנטיות של הרצון לקבל שכבר הורגל בהם, ולעבור לארץ חדשה, לרצונות חדשים, לתרבות אחרת. לעבור מחול אל הקודש, למרות שהמעבר, וכל מעבר, הוא קשה לאדם.

יש לציין, שהמדרשים כן מוסרים אינפורמציה על ילדותו של אברהם, ששבר את פסיליו של אביו, וכו’.

 

ידידך

אברהם מרדכי גוטליב

 

 

slot qris